27-11-07

NMBS (3)

Afgelopen zaterdag zouden mijn verse echtgenote M. en ik naar Parijs gaan, voor de tentoonstelling van David Claerbout in het Centre Pompidou (daarover later meer). Onze Thalys zou in Brussel-Zuid vertrekken om 14.43u. Wij konden in Antwerpen-Centraal de 'amsterdammer' nemen, maar dat leek ons nogal nipt (voorziene aankomst om 14.25u). Dan maar de intercity van 13.04, die veel te vroeg zal aankomen in Brussel, om 13.54u. (Al deze gegevens komen van de website van de NMBS.)

 

Een blik op het bord in het Centraal Station zegt niets over de intercity van 13.04, maar wel over een IC die om 13.06 vanuit Berchem zou vertrekken. OK, snel naar Berchem. Er staan nog twee andere treinen aangekondigd vooraf, maar welke stopt er in Berchem? Leuvenen Aarschot? Gokken maar, want er is niemand te bekennen in de vertrekhal aan wie je het kan vragen. Wij haasten ons naar beneden, hollen naar de tweede trein op perron 21, en wurmen ons naar binnen.

 

Even later stoppen wij op perron 9 in Berchem, waar de intercity naar Brussel-Zuid wordt aangekondigd, weliswaar met een vertraging van 15 minuten. Goed dat wij zo vroeg vertrokken zijn. Een tien minuten later, wanneer het grote bord op perron 9 nog steeds de trein naar Turnhout aankondigt, ga ik toch nog maar eens kijken op de blauwe monitor. Daar wordt de intercity naar Brussel vermeld voor spoor 1. Wanneer de hele meute zich geleidelijk aan naar spoor 1 heeft verplaatst, wordt eindelijk omgeroepen dat de intercity naar Brussel-Zuid van dat spoor zal vertrekken, met een vertraging van 18 minuten.

 

Nog eens een kleine tien minuten later wordt plots omgeroepen dat de intercity naar Brussel toch zal vertrekken van het oorspronkelijke spoor 9. Iedereen weer naar de roltrap, en wie Antwerpen-Berchem kent, weet wat voor een flessenhals dat is. Maar dan inderdaad komt, met meer dan twintig minuten vertraging, de intercity binnen. Het zal nog een dikke vijf minuten duren vóór de portieren dichtgaan en wij vertrekken.

20:41 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spoorwegen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.