27-11-07

NMBS (4)

“Gaan wij onze Thalys nog halen in Brussel-Zuid”, vragen wij aan de controleur die even later langskomt. “Wij rijden niet naar Brussel-Zuid, deze trein eindigt in Noord”, is het antwoord, terwijl de lichtkrant nog onbekommerd blijft aankondigen dat “deze trein stopt in Brussel-Zuid”. Op dat ogenblik daalt de sfeer echt tot onder het minpunt. “Mijnheer, ik kan hier ook niks aan doen”, zegt de controleur, en hij loopt verder.

 

Maar zo'n tien minuten later keert hij terug, vraagt welke Thalys wij moeten halen, en begint een lang telefoongesprek in uitstekend Frans. Er was een problème de traction en verder problemen met de signalisatie, maar als wij overstappen in Brussel-Noord, moeten wij onze aansluiting kunnen halen. En als dat niet lukt, moeten wij onze tickets maar inruilen voor een andere dienst. M., die in dit soort toestanden altijd haar volste begrip tentoonspreidt, begint bezorgd te vragen naar welk perron voor de overstap, en hoe lang wachten, en hoe ver lopen, enzovoort. De controleur haalt opnieuw zijn telefoontje boven, en belt nu de leiding in Brussel-Noord om informatie. Het moet allemaal wel lukken, is hem verzekerd. En hij voegt er aan toe: “Als u tevreden was met deze service, mag u dat ook wel eens meedelen.”

 

Bij deze: de man die deze moeite voor ons heeft gedaan, is Ch. Sonck, treinbegeleider Brussel-Zuid. Dank.

 

Uiteindelijk rolde even later de 'amsterdammer' Brussel-Noord binnen, en arriveerden wij in Zuid met een totale vertraging van drie kwartier.

 

Wat deze anekdote aangeeft, is dat het treinpersoneel eigenlijk net zo goed als de reizigers te lijden heeft van het mismanagement van de NMBS-leiding. Het gebrek aan personeel, het absoluut onvoldoende onderhoud, het gebrek aan communicatie, ... het is wel het treinpersoneel in uniform dat de eerste ergernissen en woede mag opvangen. Het wordt hoog tijd dat de leiding van de NMBS eens serieus aangepakt wordt. En wij moeten maar denken dat als het treinpersoneel binnenkort weer acties voert, dat niet alleen in hun belang is, maar even goed in dat van de treingebruikers, die er recht op hebben dat er voldoende goed onderhouden machines en wagons en sporen zijn, en voldoende goed opgeleid personeel, om de treinen op tijd te laten rijden.

20:43 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spoorwegen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.