27-11-07

NMBS (4)

“Gaan wij onze Thalys nog halen in Brussel-Zuid”, vragen wij aan de controleur die even later langskomt. “Wij rijden niet naar Brussel-Zuid, deze trein eindigt in Noord”, is het antwoord, terwijl de lichtkrant nog onbekommerd blijft aankondigen dat “deze trein stopt in Brussel-Zuid”. Op dat ogenblik daalt de sfeer echt tot onder het minpunt. “Mijnheer, ik kan hier ook niks aan doen”, zegt de controleur, en hij loopt verder.

 

Maar zo'n tien minuten later keert hij terug, vraagt welke Thalys wij moeten halen, en begint een lang telefoongesprek in uitstekend Frans. Er was een problème de traction en verder problemen met de signalisatie, maar als wij overstappen in Brussel-Noord, moeten wij onze aansluiting kunnen halen. En als dat niet lukt, moeten wij onze tickets maar inruilen voor een andere dienst. M., die in dit soort toestanden altijd haar volste begrip tentoonspreidt, begint bezorgd te vragen naar welk perron voor de overstap, en hoe lang wachten, en hoe ver lopen, enzovoort. De controleur haalt opnieuw zijn telefoontje boven, en belt nu de leiding in Brussel-Noord om informatie. Het moet allemaal wel lukken, is hem verzekerd. En hij voegt er aan toe: “Als u tevreden was met deze service, mag u dat ook wel eens meedelen.”

 

Bij deze: de man die deze moeite voor ons heeft gedaan, is Ch. Sonck, treinbegeleider Brussel-Zuid. Dank.

 

Uiteindelijk rolde even later de 'amsterdammer' Brussel-Noord binnen, en arriveerden wij in Zuid met een totale vertraging van drie kwartier.

 

Wat deze anekdote aangeeft, is dat het treinpersoneel eigenlijk net zo goed als de reizigers te lijden heeft van het mismanagement van de NMBS-leiding. Het gebrek aan personeel, het absoluut onvoldoende onderhoud, het gebrek aan communicatie, ... het is wel het treinpersoneel in uniform dat de eerste ergernissen en woede mag opvangen. Het wordt hoog tijd dat de leiding van de NMBS eens serieus aangepakt wordt. En wij moeten maar denken dat als het treinpersoneel binnenkort weer acties voert, dat niet alleen in hun belang is, maar even goed in dat van de treingebruikers, die er recht op hebben dat er voldoende goed onderhouden machines en wagons en sporen zijn, en voldoende goed opgeleid personeel, om de treinen op tijd te laten rijden.

20:43 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spoorwegen |  Facebook |

NMBS (3)

Afgelopen zaterdag zouden mijn verse echtgenote M. en ik naar Parijs gaan, voor de tentoonstelling van David Claerbout in het Centre Pompidou (daarover later meer). Onze Thalys zou in Brussel-Zuid vertrekken om 14.43u. Wij konden in Antwerpen-Centraal de 'amsterdammer' nemen, maar dat leek ons nogal nipt (voorziene aankomst om 14.25u). Dan maar de intercity van 13.04, die veel te vroeg zal aankomen in Brussel, om 13.54u. (Al deze gegevens komen van de website van de NMBS.)

 

Een blik op het bord in het Centraal Station zegt niets over de intercity van 13.04, maar wel over een IC die om 13.06 vanuit Berchem zou vertrekken. OK, snel naar Berchem. Er staan nog twee andere treinen aangekondigd vooraf, maar welke stopt er in Berchem? Leuvenen Aarschot? Gokken maar, want er is niemand te bekennen in de vertrekhal aan wie je het kan vragen. Wij haasten ons naar beneden, hollen naar de tweede trein op perron 21, en wurmen ons naar binnen.

 

Even later stoppen wij op perron 9 in Berchem, waar de intercity naar Brussel-Zuid wordt aangekondigd, weliswaar met een vertraging van 15 minuten. Goed dat wij zo vroeg vertrokken zijn. Een tien minuten later, wanneer het grote bord op perron 9 nog steeds de trein naar Turnhout aankondigt, ga ik toch nog maar eens kijken op de blauwe monitor. Daar wordt de intercity naar Brussel vermeld voor spoor 1. Wanneer de hele meute zich geleidelijk aan naar spoor 1 heeft verplaatst, wordt eindelijk omgeroepen dat de intercity naar Brussel-Zuid van dat spoor zal vertrekken, met een vertraging van 18 minuten.

 

Nog eens een kleine tien minuten later wordt plots omgeroepen dat de intercity naar Brussel toch zal vertrekken van het oorspronkelijke spoor 9. Iedereen weer naar de roltrap, en wie Antwerpen-Berchem kent, weet wat voor een flessenhals dat is. Maar dan inderdaad komt, met meer dan twintig minuten vertraging, de intercity binnen. Het zal nog een dikke vijf minuten duren vóór de portieren dichtgaan en wij vertrekken.

20:41 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spoorwegen |  Facebook |

18-11-07

Voorlopige hechtenis (4)

Als de zaak van Leo Stevens als verontwaardiging oproept, wat dan te denken van Els C., die al meer dan tien maanden gevangen zit zonder veroordeling? Ja, natuurlijk is het ernstig als je je ‘liefdesrivale’ te pletter laat storten door haar parachute te saboteren, maar meer dan een jaar na de feiten is er  nog steeds geen bewijs dat Els C. dat inderdaad heeft gedaan. En als het parket van Tongeren meende dat de verdachte, die zij toch al als labiel omschreven, zou breken, hebben zij het ook flink mis. Zij bekent niet. Sterker nog, nu het Openbaar Ministerie er niet in slaagt de verdenking hard te maken, en Els C. toch verder gevangen wordt gehouden, lijkt het erop dat zij pas vrij zal komen als zij haar onschuld kan aantonen. Dàt is pas normvervaging bij het parket en misbruik van de voorlopige hechtenis.

(zie ook http://durieux.skynetblogs.be/post/4126359/voorlopige-hec...) 

Toch formuleert het Europees Hof voor de Rechten van de Mens als sinds jaren in allerlei arresten de criteria waaraan voorlopige hechtenis moet voldoen. Het uitgangspunt daarbij is dat een verdachte in strafzaken principieel niet van zijn vrijheid wordt beroofd. Slechts om een beperkt aantal redenen kan voorlopige hechtenis worden bevolen: bij vluchtgevaar, het gevaar van collusie (contact met derden om het onderzoek te hinderen), recidivegevaar en het gevaar van verstoring van de openbare orde. Bovendien heeft het EHRM herhaaldelijk gesteld dat staten gehouden zijn alternatieve maatregelen voor preventieve hechtenis te overwegen en daarvoor te kiezen, als men daarmee ook kan bereiken wat men met de gevangenneming wil bereiken. Daarbij wordt gedacht aan borgstelling, meldingsplicht op het politiebureau, elektronisch toezicht, en dergelijke. Het is aan het Openbaar Ministerie om telkens concreet aan te tonen dat met minder dan voorarrest niet kan worden volstaan. Maar ja, zo wordt het natuurlijk moeilijker om een verdachte ‘klein te krijgen’.

17:07 Gepost door durieux in Actualiteit | Permalink | Commentaren (3) | Tags: justitie |  Facebook |

Voorlopige hechtenis (3)

In De Morgen van dit weekend spreekt politiek hoofdredacteur Yves Desmet zijn verontwaardiging uit over de voorlopige hechtenis van de Mechelse schepen (wethouder) Leo Stevens. Die wordt verdacht van corruptie, belangenvermenging en valsheid in geschrifte. Volgens het parket werd hij een maand gevangen gehouden “in het belang van het onderzoek”. Volgens Desmet is dit flauwekul: “Het dossier was zo goed als rond voor de aanhouding en is niet echt substantieel aangegroeid na die maand cel. Pragmatisch noch principieel lijken er dus veel redenen voor geweest te zijn.” Zijn conclusie is dat er sprake is van normvervaging bij het gerecht, wanneer dit op deze manier begint met strafuitvoering, noch vóór er een vonnis is (waarbij de straf waarschijnlijk voorwaardelijk zou worden opgelegd).

Het misbruik van de voorlopige hechtenis is inderdaad een wijd verspreid fenomeen in België. Het belangrijkste doel daarbij is meestal de verdachte te ‘breken’. Daarbij hoort ook het boeien van de arrestant. Herinner u de beelden van Lernout & Hauspie, of ook van Leo Stevens, die voor de camera’s met de handboeien om worden weggevoerd. Had dat enig praktisch nut? Neen, het ging er alleen om die mensen publiek te vernederen. En daarnaast is het inderdaad zo dat het Openbaar Ministerie vaak de (verlenging van de) voorlopige hechtenis vraagt, als een voorschot op een uiteindelijke straf, waarvan het denkt dat die te licht zal zijn. Niet voor niks dat er cellentekort is: bijna de helft van de gevangenen zit in voorlopige hechtenis, is dus niet veroordeeld.

15:51 Gepost door durieux in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: justitie |  Facebook |