06-12-07

Wat liefst?

Gisteren had de NRC een stukje over de gevolgen van de nieuwe treinregeling die ook in Nederland op 9 december ingaat:

Veel kritiek op nieuw spoorboekje NS

Den Haag, 5 dec. De treinreiziger uit Geldermalsen die volgende week een avondje naar Dordrecht wil, moet uitkijken. Anders dan hij gewend is, kan de laatste trein terug wel eens drie uur eerder zijn vertrokken.

Lotgenoten op de stations van Zwolle of Den Haag Centraal wachten vergelijkbare varianten. Zo kan opeens de late trein van middernacht tussen Den Haag en Amsterdam vervallen zijn, bijvoorbeeld als het een dinsdag is in een week met een oneven nummer.

Komende zondag al wordt de nieuwe dienstregeling van NS die van concurrenten Connexxion of Veolia van kracht. Volgens NS vervallen er 120 ritten per week, omdat in de late avonduren meer baanvakken onderhouden zullen worden door ProRail, exploitant van het spoorwegnet.

(…)

Welke trein precies rijdt en hoe laat, hangt af van dag of week. Het antwoord zou in het spoorboekje moeten staan. Of niet, maar dan staat het op internet, zegt NS. Of op een aanplakbiljet in het station. Waar de reiziger dan hopelijk een goed heenkomen vindt voor de uren wachten. Intussen moet hij ook even nagaan of intussen de bus buiten het station als vervanger van de trein niet net wegrijdt.

Tiens, dat is een beschrijving van de toestand zoals die in België is, maar dan niet vanwege het uitgebreide onderhoud, maar juist door nalatigheid en gebrek aan onderhoud en planning (vanochtend weer: 13 minuten vertraging in Brussel vanwege veel te klein ‘vervangingsmaterieel’ dat een defecte dubbeldekker moest vervangen, en vanavond nog eens 12 minuten vertraging bij aankomst in Antwerpen).

Het intrigerende is nu: het resultaat voor de reiziger blijft hetzelfde, maar in Nederland is de rotzooi gepland en de infrastructuur tenminste onderhouden; in België laat de NMBS-leiding het zo maar wat afhangen van goed geluk of je trein rijdt, en het materieel blijft smerig, verouderd en verwaarloosd. Geef mij dan maar de Nederlandse rotzooi.

20:41 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nederland, spoorwegen |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.