25-12-07

Kerstnieuws

Art Conrad, een 52jarige Amerikaan, protesteert op geheel eigen wijze tegen de commercialisering van kerstmis: hij heeft in zijn voortuintje santa claus aan het kruis gehangen.

 

2004088208

Is dit postmodern of niet?

Overigens heeft Conrad onder zijn portiek nu een santa claus zitten, die kerstliedjes zingt, maar zonder hoofd. Dat had hij immers nodig om de pop aan het kruis te kunnen maken. Vooral de zingende santa zonder hoofd vinden de buren horrible and gruesome.

10:56 Gepost door durieux in Actualiteit | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dwaas |  Facebook |

17-12-07

Rechtspraak (1)

Eerder had ik het hier al eens over de zin en het nut van verstandig gedogen (http://durieux.skynetblogs.be/post/3335965/keihard-handhaven-2). Maar wat als zowel politie als Openbaar Ministerie vervolging op gang brengen, in een geval waar zelfs het geringste greintje gezond verstand zegt: laat dat nou. Toevallig vond ik een vonnis van de politierechter in Liège, uit november 1996, dat de moeite waard is als rariteit.

 

Eerst het vonnis. Rechter Papart begint met het vaststellen van de feiten. Een Luikse bioscoop, die bekend is om zijn programmatie van kwaliteitsfilms, vertoonde de film Rai van Thomas Gilou. De film, die in Frankrijk de kwalificatie 'alle leeftijden' meekreeg, werd in België 'kinderen niet toegelaten' omdat hij niet was voorgelegd aan de controlecommissie die over die kwalificaties oordeelt. De reden hiervoor was simpelweg financieel: zo'n beoordeling kostte 1 frank per meter pellicule.

Het is 10 januari 1996, half zes 's avonds, en het is vast koud en mistig in Liège. Twee flikken passeren langs de bioscoop, zien dat er een film 'knt' draait, en besluiten dan maar eens binnen te gaan kijken of er inderdaad geen kinderen aanwezig zijn. Twintig minuten na aanvang van de film, gaan de flikken de zaal in en, schrijft de rechter, “sur base d'une technique dont ils ont et gardent le secret il répèrent un adolescent accompagné d'un parent dont la présence leur parut irrégulière”. Zij sommeren de jongen, die zeker niet klein is, onmiddellijk uit de duisternis naar voren te komen. En zo, schrijft rechter Papart, “la comédie projetée dans la salle se transforme en vaudeville à l’extérieur de celle-ci”.

 

Want inderdaad, de Luikse procureur besluit de caissières en de verantwoordelijke van de bioscoop, de vzw die de zaak beheert, en de tante die haar neef van 15 jaar en 2 maanden begeleidde voor de politierechter te dagen op grond van een wet, die –ongewijzigd- dateert uit 1920. De straffen die zij riskeren kunnen oplopen tot een boete van 5000 frank, zeven dagen hechtenis en de sluiting van de bioscoop voor zes maanden.

21:11 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: justitie, gedogen |  Facebook |

06-12-07

Wat liefst?

Gisteren had de NRC een stukje over de gevolgen van de nieuwe treinregeling die ook in Nederland op 9 december ingaat:

Veel kritiek op nieuw spoorboekje NS

Den Haag, 5 dec. De treinreiziger uit Geldermalsen die volgende week een avondje naar Dordrecht wil, moet uitkijken. Anders dan hij gewend is, kan de laatste trein terug wel eens drie uur eerder zijn vertrokken.

Lotgenoten op de stations van Zwolle of Den Haag Centraal wachten vergelijkbare varianten. Zo kan opeens de late trein van middernacht tussen Den Haag en Amsterdam vervallen zijn, bijvoorbeeld als het een dinsdag is in een week met een oneven nummer.

Komende zondag al wordt de nieuwe dienstregeling van NS die van concurrenten Connexxion of Veolia van kracht. Volgens NS vervallen er 120 ritten per week, omdat in de late avonduren meer baanvakken onderhouden zullen worden door ProRail, exploitant van het spoorwegnet.

(…)

Welke trein precies rijdt en hoe laat, hangt af van dag of week. Het antwoord zou in het spoorboekje moeten staan. Of niet, maar dan staat het op internet, zegt NS. Of op een aanplakbiljet in het station. Waar de reiziger dan hopelijk een goed heenkomen vindt voor de uren wachten. Intussen moet hij ook even nagaan of intussen de bus buiten het station als vervanger van de trein niet net wegrijdt.

Tiens, dat is een beschrijving van de toestand zoals die in België is, maar dan niet vanwege het uitgebreide onderhoud, maar juist door nalatigheid en gebrek aan onderhoud en planning (vanochtend weer: 13 minuten vertraging in Brussel vanwege veel te klein ‘vervangingsmaterieel’ dat een defecte dubbeldekker moest vervangen, en vanavond nog eens 12 minuten vertraging bij aankomst in Antwerpen).

Het intrigerende is nu: het resultaat voor de reiziger blijft hetzelfde, maar in Nederland is de rotzooi gepland en de infrastructuur tenminste onderhouden; in België laat de NMBS-leiding het zo maar wat afhangen van goed geluk of je trein rijdt, en het materieel blijft smerig, verouderd en verwaarloosd. Geef mij dan maar de Nederlandse rotzooi.

20:41 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nederland, spoorwegen |  Facebook |

03-12-07

Fluim

Toen ik vanochtend Antwerpen Centraal station binnenkwam, en zag dat de trein van 9.38 naar Brussel Zuid zou vertrekken van spoor 4 in plaats van spoor 24, wist ik: dit wordt ellende. En inderdaad, om 9.38 reed een trein het station binnen, maar vervolgens bleef hij daar zestien minuten staan, tot hij vertrok om 9.54. Even later werd al aangekondigd dat de trein niet verder zou rijden dan Brussel Noord. Wie naar Centraal of Zuid wilde, moest in Noord maar overstappen op de trein naar Nijvel. Aankomst in Brussel Centraal om 10.45, vertraging 23 minuten.

Vanavond van hetzelfde. De IC naar Antwerpen van 17.35 komt om 17.34 binnengelopen in Brussel Zuid. Om 17.40 gaat van het perron daarnaast de ‘amsterdammer’; de IC van 17.35 vertrekt tien minuten te laat, om 17.45. Nog vóór Mechelen wordt omgeroepen dat vanwege de vertraging deze trein maar zal rijden tot Antwerpen Berchem. Aankomst in Antwerpen Centraal: 18.50, een vertraging van 27 minuten.

Afgelopen week maakte de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers de uitslagen bekend van hun enquête rond de stiptheid van de treinverbindingen in oktober. Het resultaat was bedroevend: meer vertragingen van gemiddeld langere duur en meer gemiste aansluitingen dan een jaar eerder. De NMBS is een knoeiboel, en dat wordt alleen maar erger. Een dag later kreeg Marc Descheemaeker, ‘topman’ van de NMBS twee volle pagina’s ter beschikking in De Standaard. “Hij tekende samen met Karel Vinck voor de herstructurering van de groep waarbij vijfduizend banen sneuvelden. Nu het ergste achter de rug is en de groep weer op de sporen staat, is het ogenblik voor hem aangekomen om de klant helemaal centraal te stellen.”

Ja hoor, 50 minuten vertraging op één dag op het simpele traject Antwerpen-Brussel-Antwerpen. Dit is hoe Marc Descheemaeker reageert op de klachten van reizigers die de knoeiboel en de rotzooi van zijn bedrijf melden: een flinke fluim, recht naar hun gezicht.

21:53 Gepost door durieux in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: spoorwegen |  Facebook |